Tuesday, March 31, 2009

Earth hour ... congrats 2 all Malaysian

Earth Hour: TNB catat kejatuhan guna tenaga (Utusan Malaysia, 31 Mac 2009)

KUALA LUMPUR 30 Mac - Tenaga Nasional Bhd. (TNB) hari ini berkata, ia menerima kenyataan bahawa kempen Earth Hour bertujuan baik walaupun penggunaan tenaga elektrik jatuh sebanyak 550 megawatt (Mw), bersamaan dengan 14 juta mentol kalimantang yang berkuasa 40watt setiap satu.

"Sementara penurunan kecil dalam permintaan akan menyebabkan sedikit kekurangan dalam hasil, kami menerima kenyataan bahawa kempen itu mempunyai tujuan yang baik," kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Seri Che Khalib Mohamad Noh dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Katanya, semasa tempoh sejam inisiatif pemeliharaan tenaga (8.30 malam hingga 9.30 malam) Sabtu lepas, kakitangan TNB sentiasa berwaspada terhadap sebarang masalah operasi.
"Semuanya berjalan lancar dan kami mampu memberikan reaksi kepada permintaan yang sedikit rendah tanpa menimbulkan gangguan dalam operasi." katanya.
Katanya, TNB tidak menyangka dengan sokongan dan penghargaan yang ditunjukkan oleh kebanyakan pelanggan mereka berhubung kempen yang disertai oleh masyarakat di seluruh dunia.

"Permintaan memuncak begitu cepat pada pukul 9.30 malam mengikut pola permintaan yang biasa pada petang Sabtu," katanya. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment

comment di situk..